Referencja nie jest przypadkowa. Jedyną w 100 proc. skuteczną metodą przeciwdziałania FAS jest
rezygnacja przez kobiety będące w ciąży ze spożywania alkoholu. Co roku 9 września (data nie
jest przypadkowa – to Światowy Dzień Walki z FAS) startujemy z nowymi odsłonami kampanii.
Pierwsze cztery były skierowane przede wszystkim do kobiet i angażowały m.in. parentingowych
influencerów. W ubiegłym roku grupę, do której adresujemy nasze działania, rozszerzyliśmy o
przyszłych ojców. Pod parasolem FAS/OFF przeprowadziliśmy kampanię, której hasło brzmiało
„Będę tatą, nie piję razem z nią”. Chcieliśmy w ten sposób przekonać mężczyzn, że warto
wspierać swoje partnerki w całkowitej abstynencji – w której powinny pozostać przez cały okres
ciąży i karmienia piersią.
Powód jest bardzo prosty. Fundacja jest organizacją pozarządową, NGO, dzięki czemu ma dużo
większe możliwości dotarcia do odbiorców. A naszym celem jest dotarcie z kampanią do jak
najszerszego grona osób. Nie bez znaczenia jest też fakt, że „Dom w Łodzi” to placówka
wyjątkowa w skali kraju, która ma wśród swoich podopiecznych właśnie dzieci z FAS. Za nami pięć
edycji wspólnych działań, pracujemy obecnie nad kolejną.
Oznaczenia, o których wspominasz, są inicjatywą branży piwowarskiej – trzech największych firm:
Grupy Żywiec, Carlsberg i Kompanii Piwowarskiej. Przedstawiają ikony przestrzegające przed
sprzedawaniem alkoholu nieletnim, spożywaniem alkoholu przez kobiety w ciąży i jazdą pod
wpływem. Zostały one wprowadzone na opakowania i do reklamy piwa w Polsce całkowicie
dobrowolnie, w ramach tzw. samoregulacji branży. My do tych trzech ikon dodajemy adres naszej
strony abcalkoholu.pl, którą prowadzimy od kilkunastu lat. Za jej pośrednictwem dostarczamy
konsumentom informacje na temat alkoholu, konsekwencji jego spożywania czy sytuacji, w których
powinno się powstrzymywać od picia. Piszemy o ryzyku chorób, poruszamy kwestie społeczne i
terapeutyczne, podpowiadamy, jak rozmawiać o alkoholu z nieletnimi dziećmi.
Na stronie abcalkoholu.pl mamy też sekcję poświęconą piwom bezalkoholowym. Co warte
podkreślenia, naszym zdaniem to produkt przeznaczony wyłącznie dla konsumentów 18+.
Kolejnym przejawem samoregulacji jest sekcja, w której pokazujemy wartości odżywcze
wszystkich naszych piw.
Z tą witryną wiążą się dwa kolejne działania. To aplikacja „Sprawdź promile i kalorie” – nie
zastępuje ona alkomatu, ale w sytuacji, gdy nie ma do niego dostępu, pozwala oszacować, czy w
organizmie jest jeszcze alkohol, czy nie. Drugie działanie to podcasty, do których zapraszamy
różnych gości, poświęcone tematom związanym z alkoholem. Chcemy dostarczać możliwie
szerokiego spektrum wiedzy, by konsument podjął świadomą decyzję, czy sięgnie po nasz
produkt, czy może jednak nie.